Zwemmen tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger bent wordt sporten steeds lastiger en ook onveiliger. Zwemmen is ideaal voor de zwangere vrouw, het is veilig en ook nog eens prettig. Je traint tijdens het zwemmen de armen en de benen. Je hebt geen last van je gewicht in het water. Het water ondersteunt de gewrichten, waardoor de kans op een blessure minimaal is. Je raakt van het zwemmen niet overhit. Bij sommige vrouwen kan zwemmen zelfs helpen tegen de ochtendmisselijkheid.

Zwemkleding
Een gewoon badpak kan onprettig aanvoelen tijdens de zwangerschap, een speciaal zwangerschapsbadpak is de oplossing. Een zwangerschapsbadpak zit namelijk veel comfortabeler dan een gewoon badpak.

Aanpak
Begin altijd voor het zwemmen eerst met een warming-up. Na het zwemmen doe je een cooling-down. Het is belangrijk dat je dit voor en na het zwemmen doet.

Het is belangrijk dat je voor en tijdens het zwemmen genoeg water drinkt. Drink voor en na het zwemmen een glas water en drink tijdens het zwemmen elke 20 minuten water.

Je mag het zwemmen nooit forceren, ook niet als je een ervaren zwemster bent. Zwem eerst voor 30 minuten lang en bouw dit langzaam op naar meer.

Beste zwemslag
De schoolslag is de beste zwemslag om te beoefenen tijdens ze zwangerschap. Bij de schoolslag worden de borstspieren verlengd en de rugspieren verkort, hierdoor wordt de druk op de rug verminderd. De schoolslag vergt maar weinig inspanning en dat is natuurlijk wel prettig als je zwanger bent. Je kan eventueel tijdens het zwemmen een snorkel gebruiken om het ademen makkelijker te maken.

Delen